// Burak, marchew

Burak, marchew

To dość popularne warzywo znane jest od co najmniej czterech tysięcy lat. Uprawiane było w basenie Morza Śródziemnego, Iranie, Indiach, a nawet Chinach. W niektórych krajach, np. w Persji, burak uważany był za symbol kłótni. Buraki zawierają dużą ilość cukru (9 proc.), kwasu jabłkowego i szczawiowego, soli, potasu, magnezu, fosforu, witaminy C i wiele innych pierwiastków niezbędnych ustrojowi człowieka. Jadane w każdej postaci stanowią czynnik regulujący i ogólnowzmacniający pracę całego organizmu. Wskazane są przy nerwicy, anemii, odwapnieniu, przeziębieniach, robakach, grypie i anginie. Jedynie chorym na cukrzycę nie zaleca się większych ilości buraków. Była powszechnie znana i uprawiana w starożytności, natomiast w czasach nowożytnych stała się warzywem wykwintnym, podawanym na stoły wielmożów. Obecnie nie wyobrażamy sobie bez niej prawidłowego żywienia. Swoją dużą wartość odżywczą marchew zawdzięcza przede wszystkim zawartości karotenu, który w organizmie jest przetwarzany na witaminę A, mającą istotny wpływ na wzrost człowieka oraz prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Ponadto zawiera cukier i kwas foliowy oraz w mniejszym stopniu szereg innych, równie pożytecznych składników. Ma silne działanie regulujące, ogólnie wzmacnia organizm. Przy astmie, bronchicie i chrypce zaleca się picie świeżego soku z marchwi 2 razy dziennie na czczo po 1 szklance. Niemowlętom należy mieszać sok z wodą. Przy biegunkach u dzieci nie do zastąpienia są zupki marchwiowe. Smarowanie sokiem z marchwi twarzy i szyi zapobiega zmarszczkom i odświeża skórę.

admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *